Onze school organiseerde op 25 mei een werelddag voor de derde graad T2. Door corona gebeurde dat deels online. Fijn. Maar wat vonden de leerlingen er zelf van. Lees hier het verslag van Ashley van 5OMC.
Tijdens de werelddag werden de problemen in de wereld toegelicht: racisme, discriminatie, vervuiling, verspilling, … We werden een beetje geconfronteerd met de realiteit, maar sloten de dag op een leuke manier af.
Utoya
Onze dag (5AI + 5OMC) begon met een film. Het ging over een aanslag in een jongerenkamp op het eiland Utoya. Toch wel een choquerende film. Na de film googelden een paar leerlingen de naam en zagen ze beelden van de echte moordenaar. Het gaf een naar gevoel om te weten dat het echt gebeurd is en dat de moordenaar maar twintig jaar celstraf heeft gekregen, terwijl hij zei dat hij het opnieuw zou doen.
My2050
De twee uren daarna hielden we ons bezig met een workshop over het milieu. Zo hebben we geleerd wat er voor zoveel vervuiling zorgt. Het verbaasde me wel hoe onwetend ik was van alle dingen die ik doe of niet wist dat ze een rol spelen bij de vervuiling van de wereld. Ik vond het een heel interessante workshop en heb er veel van bijgeleerd.
Yousra Benfquih en Seckou
Het vijfde en zesde lesuur was er een online lezing. Yousra Benfquih is schrijfster en artieste, en ook mensenrechtenjuriste. Zij vertelde vooral over mensenrechten, maar het was nogal veel en moeilijk om te volgen, dus er is niet veel van bijgebleven bij mij. Seckou is de stadsdichter van Antwerpen. Hij praatte vooral over racisme en politiek.
Eén tegen allen
Als afsluiter van de dag speelden we een spel waarbij we zoveel mogelijk opdrachten moesten proberen te voltooien. Om het spannender te maken, was er ook een mol. Die moest proberen om zo onopvallend mogelijk het spel proberen te saboteren. Ondanks de mol hebben we toch een groot deel van de opdrachten kunnen voltooien.