Pi-dag voor leerlingen van 6EW, 6IW, 6LW en 6NW

Ter gelegenheid van de pi-dag nodigde Nokia de leerlingen van het 6de jaar met poolvak wiskunde uit.

De klassen 6EW, 6IW, 6LW en 6NW gingen graag in op deze uitnodiging. Tijdens dit bezoek werden ze ondergedompeld in de telecommunicatie. Op een aangepast niveau werd toegelicht hoe netwerken ineensteken. Nokia stelde uitzonderlijk zijn werkvloeren open voor de leerlingen, waar zij tussen de burelen, werkbanken en labo’s konden lopen. Een wandeling doorheen de oorverdovend lawaaierige en verhitte ingewanden van het internet maakte duidelijk dat telecom een complex geheel is van modems, routers, bekabeling, breedbandversterkers, glasvezels, chips, enzovoort.

Nokia Bell Labs researchers vertelden over hun uitvindingen en toonden hoe de telecom van morgen er zal uitzien. Hardware-, software-, en chip-ontwikkelaars lichtten een tipje op van de complexiteit waarmee deze hightech producten worden gemaakt. De leerlingen kregen de kans om in gesprek te gaan en vragen te stellen aan verschillende werknemers, voornamelijk ingenieurs.

Tijdens een lezing werd een verband gelegd tussen de wiskundelessen op school en het versturen van tekst, klank en beeld via bijvoorbeeld een Whatsapp-berichtje. Wat zo simpel lijkt als het versturen van een WhatsApp-berichtje blijkt dan toch een zwaar wiskundig traject te zijn, waarbij gebruik gemaakt wordt van de wiskunde die zo goed als allemaal behandeld werd tijdens de lessen van de voorbije jaren.  Verbazing alom wanneer blijkt dat na een reeks bewerkingen, het WhatsApp-berichtje getransformeerd wordt tot een serie van matrices met complexe getallen, of wanneer blijkt dat onze smartphone een krak is in het inverteren van matrices, een essentieel onderdeel van de procedure om berichtjes te kunnen verwerken. Bovendien blijkt dat onze smartphone, om data te versturen en ontvangen, ook nog gebruikt maakt van integralen, logaritmen, goniometrische functies en vectoren. Via filmpjes en vereenvoudigd matrix-rekenen wordt de uitvinding van de anti-golven om ruis op verzonden data duidelijk gemaakt.

We genoten van een voormiddag vol verbazingwekkende verbanden tussen de hightechindustrie en ons poolvak wiskunde.

Na de middag stond er een bezoek aan de haven van Antwerpen gepland. Tijdens onze havenrondrit stonden we stil bij het ongekende verleden en de ambitieuze toekomstdromen van de haven van Antwerpen. We maakten kennis met een sliert van pakhuizen, terminals, bruggen, havendokken, sluizen en industrie. We kregen ook enkele boeiende verhalen te horen over het 1000 km lange spoorwegnetwerk doorheen de haven, de stukjes natuurgebied en de stille getuigen van de verdwenen polderdorpen.

Omdat de filegoden ons goedgezind waren, kwamen we na een zeer boeiende dag, moe maar voldaan op tijd weer thuis.

Mevrouw Heyselberghs en Mevrouw Abts