BERT-project: tweede plaats voor 6IW

Eerder dit schooljaar schreef klas 6IW zich in om mee te werken aan het BERT-project. Dit is een wedstrijd uitgeschreven door de NMBS met de bedoeling om ieder jaar rond een bepaalde, uitdagende opdracht te werken. Concreet staat ‘BERT’ voor BElgian Railways competition for Technicians

Dit jaar moesten de leerlingen nadenken over “het rijtuig van de toekomst”. Een aantal zaken binnen deze opdracht werden ons alvast opgedragen:
– Een technische tekening maken van de wagon op schaal 1/11
– Licht voorzien in de wagon
– Een functionerende, automatische deur voorzien
– Rode eindseinen

Vol enthousiasme vlogen onze leerlingen in deze opdracht. Er werd nagedacht, gebrainstormd, overlegd, opgezocht en onderzocht, … kortom, het echte brainstormwerk werd grondig doorgenomen. Ideeën kwamen tot stand en de concrete uitwerking hiervan kon van start gaan…

Als eerste hebben onze leerlingen besloten om de trein op te delen in twee verdiepingen. Op de onderste verdieping is er ruimte gemaakt voor:
– Studenten die willen studeren of pendelaars die willen werken
– Plaats voor gezinnen met eventuele huisdieren
– Stoelen met verplaatsbare leuning zodat de reizigers per twee of in groepen van vier kunnen zitten

Op de bovenste verdieping was er dan weer meer aandacht voor de wensen van de jeugd. Om op hun noden in te spelen werd er via een enquête eerst verder onderzoek gedaan. Ideeën zoals “chille” loungezetels, bekerhouders, vendingmachine, sfeerverlichting kwamen naar voor. Ook werd er geopteerd voor grote touchscreens waarop ze spelletjes kunnen spelen, informatie opzoeken of films kunnen kijken.

Ook het ecologische aspect was onze leerlingen niet ontgaan. Volgende zaken behoorden tot de prioriteit:
– Voorziening van zonnepanelen op de trein
– Recuperatie van de remenergie

Uiteraard mocht de garantie tot veilig reizen niet ontbreken. Zo werden volgende elementen op hun rijtuig van de toekomst geplaatst:
– Lichtgevoelige sensoren die een noodsein geven aan de treinbestuurder als de eindverlichting niet werkt
– Aankondiging op het perron als er een trein aankomt
– Drukgevoelige sensoren om te voorkomen dat je geklemd geraakt tussen de automatische deur

Voor de hele uitwerking van dit project deden onze leerlingen beroep op hun kennis en skills van de voorbijgaande jaren. Zo hebben ze onder andere gewerkt met:
– Inventor ( voor het maken van de technische tekeningen)
– 3D printen
– Lasercutten
– Plasmasnijden
– Arduino + programma ( voor het aansturen van de deuren, de verlichting, de beveiligingen, enz)
– Rasberry Pi voor het aansturen van de touchscreens, maken van de app met reizigersinformatie
– ESP32 en HTML voor plaats reservatie, bediening van de verlichting op de bovenverdieping

Vanuit onze leerlingen werd er zoveel mogelijk zelfstandig aan dit project gewerkt, mits een beetje discrete bijsturing van de begeleidende leerkrachten.

Om het gewenste eindresultaat te bekomen werd ook al snel duidelijk dat samenwerken in teamverband; zowel binnen de klas in groepjes alsook tussen de verschillende groepen een belangrijke en niet te overziene fase was. De beste ideëen komen pas tot stand wanneer er écht gepraat wordt met elkaar. Onze leerlingen waren zich daar dan ook meer dan bewust van.

Daarom vonden ze het ook belangrijk om meerdere visies en adviezen in te winnen. Richtingspecifieke vakken op onze school zoals bijvoorbeeld onze modeafdeling en de metaalbewerking mochten dus zeker niet ontbreken. Zo werd onder andere de bekleding van de stoelen grondig besproken en zorgvuldig uitgekozen.

Binnen dit project was het ‘samenwerken in teams’ dan ook iets waar extra aandacht aan besteed werd. Voor onze leerlingen voelde dit dan ook aan als meer dan geslaagd.

Tijdens de uitvoering van de plannen was het voor onze leerlingen belangrijk om open te staan voor extra tips en feedback om hun visie kritisch bij te sturen. Een verplaatsting naar de werkplaats van de NMBS te Mechelen heeft hen hierbij geholpen. Daar werden ze vriendelijk onthaald om hun eerste voorlopige presentatie voor te stellen. Daarop kregen ze nog een rondleiding met enkele praktische tips waarmee ze opnieuw verder aan de slag konden gaan.

Later kregen we op onze school ook bezoek van twee ingenieurs van de NMBS die kwamen kijken naar de vorderingen van het project. Voor onze leerlingen een spannend, maar vooral ook leerrijk moment.

Vervolgens stond onze open school voor de deur. Een uitgelezen kans om het project opnieuw voor te stellen aan ons (vertrouwde) testpubliek; ouders en geïnteresseerden. Opnieuw een boeiende beleving.

Op dinsdag 23 mei was het zo ver. Hét toonmoment was daar… In het treinmuseum van Schaarbeek (hoe kon het ook anders) stelden onze leerlingen via een tweetalige voorstelling hun project definitief voor. Deze keer voor alle deelnemende scholen en een uitgekozen vakjury. Op de 12 deelnemende scholen kreeg onze school de verdiende TWEEDE plaats. Een groot applaus is hier dan ook meer op zijn plaats.

Onze school is trots en de begeleidende leerkrachten fier op al dat harde werk dat hieraan voorafgegaan is.

Het eindresultaat is er, vol bewondering!

Knappe prestatie 6IW