De projectdag wetenschappen van de tweede graad theorie begon voor de derdejaars met een lezing over de hersenen, gebracht door een onderzoeker die verbonden is aan de universiteit van Maastricht in de afdeling Neuro-wetenschappen. Na de theorie speelden we gezelschapsspelletjes rond de bouw en werking van het brein.
Na de pauze konden we zelf als echte wetenschappers aan het werk. Met behulp van een microscoop bestudeerden we preparaten van de doorsnede van ratten- en muizenhersenen. Vervolgens kregen we een ICT-opdracht waarbij we de negatieve invloed van drugs op de werking van onze hersenen leerden kennen.
Na de middag lieten we onze creativiteit botvieren op het namaken van een neuron. Doordat er verschillende materialen werden aangeboden, kon elke groep op een originele, toffe manier een creatie afleveren. Een leuke ervaring.
Daarna was er weer even tijd voor het serieuze werk: reanimatie. Na wat verduidelijking konden we de technieken zelf uittesten.
We sloten de dag af met een lezing over de ziekte van Alzheimer en het onderzoek daarrond. Het einde van een zeer interessante dag.
Stijn Maes en Ruben Scheunders
3WTb
Leren reanimeren
Jaarlijks krijgen zo’n 11.000 Belgen een hartstilstand, ruim 9 op 10 overleven dit niet. Omdat te weinig mensen weten hoe ze moeten reanimeren, kregen de leerlingen van 3 aso een initiatie. Tijdens de projectdag van 5 mei kwamen Peter en Pierre van het Rode Kruis hen overtuigen hoe belangrijk de eerste minuten na een hartfalen zijn. Hersenen lopen schade op als een persoon een tijdje zonder zuurstof is. Snel reageren is dus heel belangrijk. De leerlingen mochten zelf reanimeren en leerden hoe ze een defibrillator moeten gebruiken door de gesproken instructies op te volgen. Hopelijk durven ze in de toekomst in een noodsituatie effectief levens redden.
Leerlingen 3 aso